Kutsal ve Muhayyel Arasında Osmanlı Mimarlık Tarihi: Osmanlı Mimarlık Tarih Yazımında Bir Yöntem Denemesi
Citation
TAŞAR E. S (2017). Kutsal ve Muhayyel Arasında Osmanlı Mimarlık Tarihi: Osmanlı Mimarlık Tarih Yazımında Bir Yöntem Denemesi. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 14(2), 75 - 124. Doi: 10.17131/milel.377629Abstract
Bu çalışma, kutsal üretiminin bir parçası olan mimarlık tarih yazımını irdelemektedir. Osmanlı mimarlık tarih yazımını dönemsel olarak, belli sembol isimler ve eserleri üzerinden bir değerlendirmeye tabi tutmayı
amaçlamaktadır. Söz konusu tarih yazımlarını dönemlere ayrıştırarak her
birinin tarih yazım perspektifini analiz etmeye çalışmaktadır. Kimi metinlerin kutsal bir tarih yazımı ürettiği düşünülmekte, kimi metinlerin de kullandıkları malzemeyi kutsal olarak sunma gibi bir yatkınlıkları olduğu
iddia edilmektedir. Metin bu yaklaşımları örnekler üzerinden ortaya koymaya çalışmaktadır. Ayrıca, bahse konu olan kutsallaştırmalardan uzaklaşarak üçüncü bir tarih yazımının da imkanı sorgulanmaktadır. Bu
yönüyle kutsal üretiminin dışında bir tarih yazımının fragmanlarla yolları
sınanmaktadır. Çalışma, ortaya koymaya çalıştığı öneri ile Osmanlı mimarlık tarih yazımına bir tartışma açma çabası taşımaktadır. The study examines the architectural historiography, which is the part
of the sacred production. It aims to analyse the Ottoman architectural historiography periodically by going through certain cult figures and their artistic works. The historical texts are divided periodically and each period's
historiographical perspective is examined. It is hypothesized that some
texts produce a sacred historiography while the others tend to present the
materials utilized by them as sacred. The study seeks to illustrate these
approaches through the examples. Furthermore, the possibility of third
method of historiography is questioned by moving away from the sanctification aforementioned. In this respect, a historiography beyond the sacred
production is tested by using some particular fragments. It is intended in
this article to bring forward a debate on Ottoman architectural historiography by the suggestion put forward