BİR KÜLTÜRÜN SON TEMSİLCİSİ: MIKSİYE (MUQSİYE) NASRA ŞİMMES HİNDİ- ܝܕܢܼܝ ܺܗܣ ܶܡܡܼܝ ܺܫܐܰܪܨܰܢܐܶܝܼܝܣܩܘܡ VE ARDINDA BIRAKTIKLARI
Citation
UYGUR H. K,KOYUNCUOKCA A,ÖZ N. D (2017). BİR KÜLTÜRÜN SON TEMSİLCİSİ: MIKSİYE (MUQSİYE) NASRA ŞİMMES HİNDİ- ܝܕܢܼܝ ܺܗܣ ܶܡܡܼܝ ܺܫܐܰܪܨܰܢܐܶܝܼܝܣܩܘܡ VE ARDINDA BIRAKTIKLARI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(11), 221 - 241.Abstract
Yazmacılık özel teknik ve ustalık gerektiren, kültürlerden gelen, düşünsel yaratıcılıkla
gelişen, bu nedenle zanaatlardan ayrılan bir sanat alanıdır. Ancak yazmacılığın da teknik
aşamaları zanaat yönünü geliştirmiştir. Halk sanatları içinde yer alan, topluma ait gelenek,
görenek, zevk ve inançları en iyi şekilde yansıtan sanatlardan olan yazmacılığın üretimi
yüzyıllardır devam etmektedir. Ancak gün geçtikçe gelişen bilimin ve üretim teknolojilerinin yanı
sıra, iletişim konusundaki yeniliklere de bağlı olarak oluşan, bireylerin ihtiyaçlarındaki çeşitlilik ve
değişim yüzünden gerilemeler yaşanmıştır.
Korunması, saklanması güç olan bu tekstil ürünlerinin gündelik giyim, kuşam ve ev
eşyası cinsleri arasında yer alması, büyük bir kısmının eskitilerek yok olmasına sebep olmuştur.
Öte yandan gelişen teknoloji ve değişen estetik anlayışı doğrultusunda bu sanat dalına ilgi
azalmıştır. Giderek bu dalda üretim yapan atölyeler kapanmış veya serigrafi yolu ile basma yolu
tercih edilmiştir.
Bu çalışmada Mardinli Süryani yazma ustası Mıksiye Nasra Şimmes Hindi’yi ve ait
olduğu kültürü tanıtmak ve bu kültürün geleneksel sanatlar açısından kültürel miras olarak
aktarılması için yapılması gerekenlere dikkat çekmek amaçlanmıştır. Geleneğin son
temsilcisinin bu sanata katkıları ve Mıksiye Nasra Şimmes Hindi’nin ardından bu sanatın devam
ettirilmesinin gerekliliğine dikkat çekmek de çalışmanın amaçları arasında yer almaktadır.
Çalışmanın gerçekleşmesi için yöntem açısından gerekli araçlar olan alan araştırması, kaynak
kişi görüşmesi ve literatür taraması teknikleri kullanılmıştır. Mıksiye Nasra Şimmes Hindi’yi
kaybetmeden önce çekilmiş olan fotoğraflar ve vefatından sonra atölyesinde çekilen fotoğraflar
ile Süryani yazmacılık sanatı ve son temsilcisi belgelenmiştir. Block printing is a form of art which requires a special technique and competency, which
is inherited from culture, developed though intellectual creativity and thus, deviates from forms
of craft. However, technical processes of block printing have developed the craftsmanship
aspect. Block printing, which is considered a folk art and best represents traditions, customs,
tastes and beliefs of the people, has been manufactured for centuries. However, its
development has been disrupted because of advancing science and production technologies as
well as diversity and new trends in the needs of individuals based on innovations in
communication.The fact that these textile products which are hard to preserve and maintain have taken
their place in daily clothing and household furniture has caused most of them to be worn and
discarded. On the other hand, people have lost their interest in this art form with advancing
technology and changing aesthetic views. Block printing ateliers have been shut down gradually
or screen printing has started to be preferred.
This study intends to introduce Muqsiye Nasra Shimmes Hindi, Assyrian block printing
master of Mardin, and her culture and to draw attention to what is needed to convey this culture
as a cultural heritage with respect to traditional handcrafts. Providing information about the
contributions of the last representative of the tradition to this art form and emphasizing the need
for survival of this art form after Muqsiye Nasra Shimmes Hindi are also among the purposes of
this study. Field study, source person interviews and literature screening techniques are used
within the scope of our methodology in this study. The Assyrian art of block printing and its last
representative have been documented with photographs of the late Muqsiye Nasra Shimmes
Hindi and her studio, taken after her death.