Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Artuklu Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği
Citation
KAYAOĞLU A,KURNAZ G (2019). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Artuklu Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği. Mukaddime, 10(2), 643 - 661. Doi: 10.19059/mukaddime.602007Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin girişimcilik
eğilimlerinin belirlenmesidir. Bu amaç bağlamında Artuklu Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme, İktisat ve Siyaset Bilimi ve
Uluslararası İlişkiler bölümleri öğrencileri üzerinde bir uygulama
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ölçüm tekniği olarak anket kullanılmıştır.
Veri analizi SPSS programı ve yapısal eşitlik modellemesi teknikleri
araçlığıyla yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, üniversite öğrencilerinin
başarma ihtiyacı ve yenilikçi yapıları ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir
farklılık belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin aylık gelirleri ile güven duyguları,
yenilik, başarma ihtiyacı, kontrol odağı ve başarısızlığa karşı tolerans
bileşenleri arasında pozitif bir ilişki vardır. Ancak aylık gelir ile öğrencilerin
risk alma eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Öğrencilerin yaşları ile
yenilik, kendine güven, başarma ihtiyacı, kontrol odağı, risk almak ve
başarısızlığa karşı tolerans arasında anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin
genel not ortalamaları ve sınıfları ile girişimcilik boyutları arasında anlamlı
bir ilişki saptanmamıştır. The aim of this study is to determine the entrepreneurship tendencies of
university students. In this context, firstly the concepts of entrepreneurship,
entrepreneurship tendency, and university students were explained and then a research
study was carried out on the students of business, economics and political science and
international relations departments of Artuklu University. Questionnaire technique was
used as a data collection tool in the research. The analysis of the data was done using the
SPSS program and structural equation modeling techniques. As a result of the research, a
significant difference was determined between the gender needs of the university
students and their need for success and their innovative structures. On the other hand,
there is a significant relationship between students' monthly income and self-confidence,
innovation, need to succeed, locus of control and tolerance to failure. However, a
significant association between the risk-taking tendency of students with monthly income
has not been determined. There is a significant relationship between students' ages and
innovation, self-confidence, need to succeed, locus of control, risk-taking, and tolerance
to failure. There was no significant relationship between the students' overall grade
averages and classes and their entrepreneurship dimensions.
Source
mukaddimeVolume
10Issue
2URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXprM01EWXlNZz09/universite-ogrencilerinin-girisimcilik-egilimlerinin-belirlenmesi-em-artuklu-em-em-universitesi-em-i-i-b-f-ornegihttps://hdl.handle.net/20.500.12514/2727