İletişim Çağında Yalnızlığa Özlem: Post-Apokaliptik Sinema ve Bird Box
Abstract
Günümüzde kıyamet sonrası dünya tasvirlerinin yapıldığı ve bu
apokaliptik sonralarda, sürekli çatışma halindeki distopik toplumsal
düzenlerin kurulduğu içeriklere sahip sinema filmlerinin sayısının giderek
arttığı gözlemlenmektedir. Bunun nedenlerini, kapital sistemin küresel
çapta içine düştüğü ekonomik, ekolojik krizlerle, küresel ısınmanın artık
gözle görülür etkileriyle, bölgesel savaşların, çatışmaların artmasıyla
ve bu eksende silahlanma yarışlarının tüm 20. Yüzyılda olduğu gibi hız
kesmeden devam etmesiyle, kitle iletişim araçları aracılığıyla, ‘bilgi’ye
dair dezenformasyon ve manipülasyonun aşırı uçlarda seyretmesiyle
ilişkili olarak ele alabiliriz. Yine bilimsel-teknolojik gelişmelerin aldığı
seyir, laboratuvarlarda geliştirilen, ne türden etkilerinin olacağı henüz
kestirilemeyen virüs türleri de, bu nedenlerle ilişkili olarak ele alınabilir.
İnsan türünün gelişim arzusu, diğer yüzünde kendi kendinin sonunu da
getirme şeklindeki fantazileri de beslemektedir. Bu araştırma bu nitelikte
yapımların temelini oluşturan kültürel ve tarihsel derinliği incelerken,
bu türe dahil edilen edebiyat uyarlaması ‘Bird Box’ adlı yapım bu
temellendirme ile analiz edilmiştir. Today, it is observed that there is an increase in the number of the
movies, in which post-apocalyptical world depictions are made and
in these post-apocalyptical futures there are constantly conflicting
dystopic social orders. The reasons for this may be considered in relation
to the economic and ecological crises in which the capital system falls
globally; the visible effects of global warming; the increase in regional
wars, conflicts and on this axis, the proliferation of arms races as in the
20th century; extreme ends of the disinformation and manipulation
concerning ‘information’ through mass media. Therewithal, the
process of scientific-technological developments, the types of viruses
developed in laboratories, and which effects can not be predicted
yet, may be considered in relation to these reasons. Human desire for
development nurtures the fantasies of self-destruction on the other
side. While this research examines the cultural and historical depth that
constitutes the basis of such productions, the literary adaptation ‘Bird
Box’ included in this genre is analyzed with this grounding
Source
ARTS: Artuklu sanat ve beşeri bilimler dergisi (Online)Volume
0Issue
2URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRBeE5qY3dNQT09/iletisim-caginda-yalnizliga-ozlem-post-apokaliptik-sinema-ve-bird-boxhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/2728