FULCHERIUS CARNOTENSIS’TE İSLÂM VE MÜSLÜMAN ALGISI
Citation
POLAT Z (2019). FULCHERIUS CARNOTENSIS’TE İSLÂM VE MÜSLÜMAN ALGISI. Turkish Studies (Elektronik), 14(1), 613 - 632. Doi: 10.7827/TurkishStudies.14924Abstract
Haçlı seferlerini başlatan ana sebeplerden biri Batı toplumunda
oluşan İslâm ve Müslüman algısıdır. Asırlara dayanan bir süreç
içerisinde oluşan bu algı, bir yandan Batı’daki kaosun, diğer yandan da
Endülüs’te Müslümanlara karşı kazanılan zaferlerin etkisiyle uç
noktalara taşınmıştır. Özellikle reconquista (Endülüs’te Müslümanların
hâkimiyetindeki toprakların geri alınması) olarak ifâde edilen
İspanya’daki başarılar, Batı’daki şiddeti, doğudaki Hıristiyanları
koruma iddiasıyla, Kudüs merkezli olmak üzere Anadolu ve Şam
bölgelerine yönlendirmiştir. Çalışmada Birinci Haçlı Seferinin
şahitlerinden biri olan Fulcherius Carnotensis’in “Gesta Francorum
Iherusalem Pregrinantium” adlı eserinde İslâm ve Müslümanlar
hakkında nasıl bir algıya sahip olduğu ele alınacaktır. Algıyı yansıtan
temel araçlar, yazarın kullandığı kavramlardır. Dolayısıyla müellifin
İslâm ve Müslümanlar hakkında kullandığı kavramların tespiti, algıyı
oluşturan zihin yapısını anlamayı ve yorumlamayı kolaylaştıracaktır.
Yazar İslam ve Müslümanları tanımlamak için kullandığı
kavramları Papa II. Urbanus’un Clermont Konsili’nde yaptığı
konuşmadan yola çıkarak şekillendirmektedir. Bu da oluşan algının
kökenleri açısından makaleye önemli veriler sunmaktadır. Müellifin
Papa’yı referans alması doğrudan dini bir zemin üzerinden hareket
ettiğini göstermektedir. İslam’ı ve Müslümanları tanımlamak için
kullandığı Sarazen, pagan, putperest ve kâfir gibi kavramlar buna işaret
etmektedir. Çalışmada, öncelikle, yazarın anlatımı üzerinden İslam ve
Müslümanlar hakkında oluşturduğu algının teorik çerçevesi çizilecektir.
Ardından oluşan bu algı, Haçlılar bölgeye yerleştikten sonra, yaklaşık
otuz yıl boyunca, Müslümanlarla karşılaşmaları esnasında yaşadıkları
üzerinden örneklendirilecektir. One of the main reasons that started the crusades was the
perception of Islam and Muslim that have emerged in Western society.
This perception, which took place over a centuries-long process, has
been moved to the extreme by the impact of the chaos in the West on
the one hand and the victories of Muslims in Andalusia on the other.
The successes in Spain, which are referred to as Reconquista (the
retrieval of the lands dominated by Muslims in Andalusia), directed the
violence in the West to the Anatolian and the Syrian regions, grounded
around Jerusalem, with the claim of protecting the Christians in the
east. This study will describe the work of Fulcheri Carnotensis, one of
the eye witnesses of the First Crusade, in his book “Gesta Francorum
Iherusalem Pregrinantium” and how he perceives Islam and Muslims.
The basic tools that reflect the perception are the concepts used by the
author. Therefore, the identification of the concepts used by the author
about Islam and Muslims will facilitate a better understanding as well
as interpreting the mind structure that constitutes this perception.
The author shaped the concepts he uses to describe Islam and
Muslims on the basis of Pope Urbanus II 's speech at the Council of
Clermont. This provides important data to the article in terms of the
origins of these perceptions. The author's reference to the Pope explains
that he is directly acting on a religious basis. The concepts such as
Sarasen, Pagan and infidel which he used to describe Islam and
Muslims point to this. This study, first of all, will draw on the
theoretical framework of this perception that the author created about
Islam and Muslims. Then it will be exemplified from the experiences of
the Crusaders during their encounter with the Muslims for about thirty
years after occupying the region.
Source
Turkish StudiesVolume
14Issue
1URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVeE5ERTJOZz09/fulcherius-carnotensis-te-islam-ve-musluman-algisihttps://hdl.handle.net/20.500.12514/2762