İSLAM AKÂİDİNİN MODELLEDİĞİ SORUMLU ÖZGÜR KİŞİLİK
Citation
ŞAHİNALP H (2019). İSLAM AKÂİDİNİN MODELLEDİĞİ SORUMLU ÖZGÜR KİŞİLİK. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 11(3), 1234 - 1263. Doi: 10.26791/sarkiat.579536Abstract
Her inanç sistemi, her düşünce ya da mistik akım, örnek bir kişilik tasavvuruyla tarih
sahnesine çıkar ve fikrî temellerini bu modeller üzerinden vermeye çalışır. İslam da
kendi hakikat anlayışını ve onu taşıyan değerleri mü’min kişilik üzerinden takdim eder,
mü’min kişiliği de bu temeller üzerinden inşa eder. Kur’ânî bildirimle en genel anlamda
bu kişiden beklenen her anlamda dengeyi muhafaza ederek kulluk bilinci içinde,
yeryüzünü ifsattan (fesad fi’l-arḍ) kurtarıp ıslah ve ma’mûr etmesidir. İnsanın “halife”
sıfatıyla üzerine aldığı bu sorumlulukta kendisini motive edecek en büyük enerjiyi,
özgür iradesiyle kabullenip bağlandığı (‘a ḳ d) Allah’ın varlığına ve birliğine iman
altında sıralanan İslam’ın iman esaslarından alır. Bu esaslarda baskın olan unsur,
insanın yapıp etmelerinin gözetlenip kayıt altına alınıyor ve bunlardan mutlaka hesaba
çekilecek olmasıdır. Sorumluluk bilincinin insanî vicdanda kök salmasına yol açan bu
anlayış, bir günü diğer gününe denk olmayan ve kendi nefsi de dahil her şeye Allah’ın
emaneti nazarıyla bakan hassas, ölçülü ve aktif bir kişiliğin oluşmasına zemin hazırlar. Every faith system, every thought or mystical movement, appears in the stage of history
with the conception of an exemplary personality and tries to offer its intellectual
foundations through these models. Islam presents its own understanding of the truth and
the values on which it bears, by means of a Muslim personality; and the Muslim
personality is constructed on these foundations. It is the improvement and rebuilding of
the earth by saving it from conspiracy (corruption on earth) within the consciousness of
servanthood, by maintaining the balance in every sense that are expected from such
person in a general sense by Qur'anic notifications. The largest energy to motivate
oneself in this burden/responsibility undertaken with the capacity of Caliph is provided
by the faith guidelines of the Islam listed under the faith in the presence and unity of the
Allah to which acknowledged and committed with his/her free will (agreement). The
dominant element in these guidelines is that the actions and doings of the human are
monitored and recorded down and they are required to be accountable for such things.Such understanding which leads to an awareness of responsibility to be rooted in the
human conscience, paves the way for the formation of a sensitive, moderate and active
personality who differs from one day to other; and sees everything including his own
desire in such a perspective that they were entrusted by the God.
Source
e-Şarkiyat İlmi Araştırma DergisiVolume
11Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJMk5qQXpNdz09/islam-akaidinin-modelledigi-sorumlu-ozgur-kisilikhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/2859