FARKLI FIKHÎ HÜKÜMLERİN TEZAHÜRÜNDE HADİSLERİN ROLÜ: GAYLÂN B. SELEME RİVAYETİ ÖRNEĞİ
Citation
ÖZÇELİK F (2019). FARKLI FIKHÎ HÜKÜMLERİN TEZAHÜRÜNDE HADİSLERİN ROLÜ: GAYLÂN B. SELEME RİVAYETİ ÖRNEĞİ. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 11(3), 1112 - 1131. Doi: 10.26791/sarkiat.613767Abstract
Bu çalışmada, Gaylân b. Seleme’nin Müslüman olduğunda on kadınla evliyken, Hz.
Peygamber’in (s.a.s.) kendisine hanımlarından dördünü tutmasını, geri kalanları da
boşamasını emrettiği rivayet ele alınmıştır. Bu bağlamda söz konusu rivayetin sıhhati ile
ilgili yapılan tartışmalar ve buna bağlı olarak fıkhî hükümlere değinilmiştir. Zira
Müslüman olmadan önce dörtten fazla kadınla evli olan kişinin durumu ile ilgili
birbiriyle çelişen iki farklı görüş öne sürülmüştür. Birinci görüşe göre bu durumda olan
kişi, Müslüman olduktan sonra hanımlarından istediği dördünü yanında tutacak;
diğerlerini ise zorunlu olarak boşayacaktır. İkinci görüşe göre eğer birden fazla kadının
nikâhı bir akitte kıyılmışsa bütün kadınların nikâhları geçersiz olur ve boş olurlar.
Ancak kadınların nikâhları farklı akitlerde kıyılmışsa o zaman kişinin ilk dört hanımını
tercih etmesi diğerlerini ise boşaması gerekmektedir. İmam Şâfiî başta olmak üzere bazı
âlimler Gaylân b. Seleme rivayetinden hareketle birinci görüşü; İmam Ebû Hanife gibi
bazı âlimler ise söz konusu rivayeti muallel kabul etmiş ve ikinci görüşü
savunmuşlardır. In this study, narrative about Ghaylān b. Salama was married to ten women when he
became a Muslim. Thereupon the Prophet (pbuh) ordered him to stay married to four of
his wives and divorce the rest. In this context, the current debates on the accuracy of the
narrative and the related Islamic jurisprudential provisions are discussed. Because two
contradictory opinions were asserted regarding the situation of the person who married
more than four women before becoming a Muslim. According to the first opinion, a
person who is in this situation will keep four of his wives after he becomes a Muslim
and will divorce the others. According to the second, if the man gets married more than
one woman under a single contract, all women's marriage will be invalid, and they will
be divorced. However, if they are married under different contracts, then the person
should prefer the first four women and divorce the others. Some scholars, Imam Shafi'i
in particular, defended the first opinion, whereas the others such as Imam Abu Hanifa,
accepted this narrative as defected and defended the second opinion.
Source
e-Şarkiyat İlmi Araştırma DergisiVolume
11Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJMk5UY3lNZz09/farkli-fikhi-hukumlerin-tezahurunde-hadislerin-rolu-gaylan-b-seleme-rivayeti-ornegihttps://hdl.handle.net/20.500.12514/3044