KURDÊN ARÎ: MÎT, DÎROK Û ÎDEOLOJÎ

View/ Open
Rights
info:eu-repo/semantics/openAccessCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Xebatên li ser etnolojiyê ku di sedsala 19 an de bi teqleke baş pêşketine, bi
dîrok, mît û bi îdolojiyê re bûye yek û gelek caran parametreyên objektîfîyê berovajî
kirine. Di heman sedsalê de li Ewrupayê Mîta Arî, ya ku bi taybetî bi rêya fîlolojiyê
avabûbû, ji ber gotin û îfadeyên ku di hundirê xwe de etîketên mîna raserî, rûmet û
berzbûn dihewand di demeke kurt de bi lêvkirina neteweyên di biniya xwe re dîtinê,
bi taybetî jî yên Samî wek dijmin dihesibîne. Mîta Arî ku di maweya vê sedsalê de bi
alîkariya zanyarên wek Jones, Herder, Renan taybetiyek şecereya îdolojiyê bi
destxistî, bi van pêşenayan tevdigere: dergûşa (welatê) şaristaniyê Hindîstan e û
zimanê herî mikemmel jî Sankrîtî ye.
Di nivîsandina dîroka Kurdî de em tovên ewil ên mîta Arî di rûpelên kovara
Jînê de dibînin. Di kovara Jînê de ku ji aliyê Kürdistan Tealî Cemiyeti ve tê
derxistin, di nîqaşên ku li ser etnolojiya kurdan hatine kirin de koka îranî derketiyê
pêş. Paşê em ê di sala 1930 î de bibin şahid ku serokê serhildana Agiriyê Îhsan Nûrî
Paşa, ew ê angaşta ku kurd bi koka xwe arî ne biparêze. Me di xebata xwe de ev yek
bi kurtasî behs kirine, xebata me wek navend bi piranî li ser formulasyonên derbarê
mîta Arî hatiye avakririn ku Cemşid Bender, Gürdal Aksoy û Siraç Bilgin di pirtûkên
xwe de anine zimên. Di dîmena van nîvîskaran de ji Arîbûna kurdan, ji rabêja
raseriyê an jî biçûkdîtina neteweyên din bêtir nosyona neteweyeke serbixwe ku „yê
din‟ cudatir e ji ber çavên mirov nareve. Di nivîsîna dîroka kurdan de di konteksta
mîta arî de kirpandin, bi vî awayî ye ku kurd ji neteweyên cîranên xwe (bi taybetî
ereb û tirk) cuda xwe dispêrin kokên neteweyeke din. Since the 19th century; history, myth and ideology have been intertwined in
the ethnological studies which gained a good momentum and mostly parameters of
objectivity have been severely reversed. In the same century, the myth of Arî, which
was created by philology in the European horizon, was transformed into the
discourse of contempt and hostile sight in other nations, especially the Sami nations,
in a short period of time because it contained statements and labels such as
precedence, honor and supremacy. Throughout the century, the myth of Arî, which
gained a feature of ideology of genealogy with the help of scholars such as Jones,
Herder and Renan, set out from the following premises: The motherland of
civilization is India and Sanskrit is the perfect language.
In the Kurdish historiography, we find the first sources of the myth of Arî in
the pages of the magazine called Jîn. In the Jîn, the publication organ of the
Kurdistan Ascend Association (Kürdistan Teali Cemiyeti), the Iranian origin has
come to the fore in the debates on the ethnology of the Kurds. Afterwards, we
witness İhsan Nuri Pasha, the leader of the Ağrı rebellion in 1930, defending the
thesis that the Kurds are of Arî origin. In this study, these are summarized and the
focus is mainly on the formulations of Cemşid Bender, Gürdal Aksoy and Siraç
Bilgin in their books about the myth of Arî. In the framework set out by these
authors, rather than the discourse of the supremacy or underestimation of other
nations, regarding the Arî origin of Kurds it is notable that the emphasis is on the fact
that Kurds are different from the “Other” and are an autonomous nation. The
emphasis of the Kurdish historiography in the context of the myth of Arî is on the
fact that Kurds are based on a different ethnology from the neighboring nations
(especially Arabs and Turks). 19.yüzyıldan itibaren iyice ivme kazanan etnoloji çalışmalarında tarih, mit ve
ideoloji iç içe geçmiş ve çoğu zaman nesnellik parametreleri ciddi oranda ters yüz
edilmiştir. Aynı yüzyılda Avrupa ufkunda özellikle filoloji yoluyla kurulan Arî miti,
içinde üstünlük, onur ve yücelik gibi ifadeler ve etiketler barındırmasından dolayı
kısa sürede diğer ulusları, özellikle de Sami ulusları küçümseme ve düşman görme
söylemine dönüşmüştür. Yüzyıl süresince Jones, Herder, Renan gibi bilginlerin
katkılarıyla bir soykütük ideolojisi özelliği kazanan Ari miti şu öncüllerden hareket
eder: Uygarlığın anavatanı Hindistan olup en mükemmel dil Sanskritçedir.
Kürt tarihyazımında Arî mitinin ilk tohumlarını Jîn dergisinin sayfalarında
buluyoruz. Kürdistan Tealî Cemiyeti‟nin yayın organı olan Jîn‟de Kürtlerin etnolojisi
üstüne yapılan tartışmalarda İranî kök öne çıkmıştır. Sonrasında 1930 Ağrı isyanın
lideri İhsan Nuri Paşa‟nın Kürtler‟in Arî kökenli olduğu tezini savunduğuna tanıklık
ederiz. Çalışmamızda bunlar özet geçilmiş olup odak daha çok Cemşid Bender,
Gürdal Aksoy ve Siraç Bilgin‟in kitaplarındaki Arî mitiyle ilgili dile getirdikleri
formulasyonlar üstüne kurulmuştur. Bu yazarların kurduğu manzarada, üstünlük
söylemi veya diğer ulusları küçümsemekten çok Kürtlerin Arî oluşuna ilişkin,
„öteki‟den ayrı ve özerk bir ulus olduğu vurgusu dikkatlerden kaçmamaktadır. Arî
miti bağlamındaki Kürt tarihyazımında vurgu, Kürtlerin komşu uluslardan (bilhassa
Arap ve Türk) farklı bir etnolojiye dayandığı şeklindedir.
Collections
The following license files are associated with this item: