1234 Anonim Süryani Kroniği ve Diğer Yerel Hristiyan Kaynakları Çerçevesinde İmâdüddin Zengî’nin Urfa’yı Fethi
Citation
CAN U, YAŞAR Ş (2022). 1234 Anonim Süryani Kroniği ve Diğer Yerel Hristiyan Kaynakları Çerçevesinde İmâdüddin Zengî’nin Urfa’yı Fethi. , 182 - 196. 10.48120/oad.1057275Abstract
Öz– İmâdüddin Zengî, 1144 yılında Urfa’yı fethederek bu şehirdeki Haçlı varlığına son vermiş ve yaklaşık yarım asırdan beri Müslüman
komutanların yapamadığını başarmıştır. Hadise büyük yankı uyandırmış ve Avrupa’dan gelecek olan II. Haçlı Seferi’ne zemin oluşturmuştur.
Müslümanlar için büyük bir zafer, Haçlılar için ise büyük bir yıkım olan hadisenin kayıtları her iki görüşün tarih yazıcıları için de önemlidir.
Bundan dolayıdır ki hem Müslüman hem de Hristiyan yazarlar, eldeki veriler ışığında vakaya dair bilgileri, kendi dünya görüşleri doğrultusunda
aktarmaya gayret göstermişlerdir. Ancak bir de bu olayı kendi dünya görüşleri üzerinden aktaran bölgenin yerel Hristiyan tarih yazıcıları vardır
ki, özellikle mezhebi farklılıklar sebebiyle onların dünyaya bakışı ne tam olarak Haçlılar gibi ne de doğal olarak Müslümanlar gibidir.
Dolayısıyla bu yazarların Urfa’nın fethi hususunda aktarmış oldukları bilgiler, diğerlerine nazaran daha farklı bir bakış açısı sunmaktadır. Bu
bağlamda, Yerel Hristiyan Kaynaklarındaki bilgiler, bölgenin yerlisi olmalarının ve birinci elden bilgilere ulaşma olanaklarının avantajıyla,
İslâm tarihçilerinin verdikleri bilgilerden daha detaylıdır. İslâm kaynaklarının vaka üzerine verdiği bilgiler, birbirine oldukça benzemekte ve
bilginin bir ya da iki kaynaktan edinilmiş olduğu izlenimini vermektedir. Dolayısıyla bu hadise özelinde Yerel Hristiyan Kaynaklarının verileri
büyük önem arz etmektedir. Bu amaçla Haçlı ve Ermeni kroniklerinin yanında, Süryanice yazan tarihçilerin eserleri, ziyadesiyle ön plana
çıkmaktadır. Abstract– Imâd al-Din Zangî ended the Crusader presence in Urfa, conquering the city in 1144 and accomplished that the Muslim commanders
could not do for nearly half a century. This event had great repercussions and laid the groundwork for the Second Crusade to come from
Europe. Records of the event, which was an enormous victory for the Muslims and a great destruction for the Crusaders, are important for the
historiographers of the both views. For this reason, both Islamic and Christian writers have tried to convey the information about the case in
line with their own views in the light of data as they had. However, there are also local Christian historiographers who relate this event with
their own world view, especially because of the sectarian differences, their view of the world is neither exactly like the Crusaders nor of course,
naturally Muslims. Therefore, the information given by these authors about the conquest of Urfa presents a different perspective than the others.
In this context, the information in the Local Christian Sources more detailed than the information given by the Islamic historians, with the
advantage of being a native of the region and having primary information. The information given by the Islamic sources is quite similar to each
other and gives the impression that the information was obtained from one or two sources. Therefore, the data of Local Christian Sources is of
great importance. For this purpose, besides the Crusader and Armenian chronicles, the works of historians writing in Syriac come to the fore.
Source
Ortaçağ Araştırmaları DergisiVolume
5Issue
1URI
https://doi.org/ 10.48120/oad.1057275https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/529781/1234-anonim-suryani-kronigi-ve-diger-yerel-hristiyan-kaynaklari-cercevesinde-imaduddin-zenginin-urfayi-fethi
https://hdl.handle.net/20.500.12514/3357