217 numaralı Mardin Şer'iyye Sicilinin transkripsiyon ve değerlendirmesi
Abstract
Çalışmasını yaptığımız 217 Numaralı Mardin Şer'iyye Sicil Defteri, H.1263-1267, M.1847-1852 yılları arasında Mardin mahkemesine yansıyan kayıtları ihtiva etmektedir. Ankara Milli Kütüphanede 7149 mikro film numarası ile kayıtlı olan sicil aynı zamanda Mardin Artuklu Üniversitesi Kütüphanesinde de bulunmaktadır. Sicilimizde ki kayıtlar çeşitlilik göstermekle birlikte ekseriyetle sosyal konular olan aile yapısı, evlilik, boşanma, tereke ve mehir gibi hükümleri oluştururken, Tanzimat uygulamaları çerçevesinde yeni kurulacak olan idari yapıya dair merkezden gönderilen ferman, emirname ve görevlendirme kayıtlarına dair belgeler de bulunmaktadır. Ekonomik hayata ilişkin de önemli bilgiler içeren sicil defteri; tevzi vergi kayıtları, miras, vakıf, alım-satım, şehirde yapılan harcamalar ve narh hükümleri gibi içerikleri de ihtiva etmektedir. Çalışmamız 217 Numaralı Mardin Şer'iyye Sicili Defterinin transkripsiyonu ve değerlendirilmesinden oluşmaktadır. Değerlendirmede sicilde geçen hükümler ışığında Mardin'in 1847-1852 yılları arasında sosyal ve ekonomik yapısına ışık tutan hükümlerin her ne kadar mahkemece kaydı yapılmış olsa da söz konusu hükümlerin tarihsel bağlama oturtulması için araştırma kaynaklarına da başvurulmuştur. The Mardin Religious Court registry book number 217, which we study on,contains the records reflected in the court of madrin between H.1263-1267, M.1847-1852. The reigistry ,which is registered with the micro film number 7149 in the national library of Ankara, is also in the library of the Mardin Artuklu University. Although the records in our registry vary, there are also documents regarding the decree, order and assignment records sent from the center regarding theadministrative structure to be established within the framework of the reform practices while the family structure ,marriage,divorce,estate and mehir are mostly social issues. The registry book which also contains important information about economic life, includes contents such as distribution, taxrecords, inheritance, foundations, purchases and sales, expenditures made in the city and administrative provisions. Our study consists of the transcription and evaluation of 217 numbered Mardin Religious Court registry book. In the evaluation,although the provisions that shed light on the social and economic structure of Mardin between the years 1847-1852 were recorded by the court in the light of the provisions in the reigstry, research sources were also consulted to place the provisions in historical context.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1PHgERK4xFgQU7L_RgyJZECR3G9w25EaHfCwR1MQY8c2https://hdl.handle.net/20.500.12514/3845
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Sinemada mimari mekân seçiminde mardin temsili: 2000 yılı ve sonrası Mardin'de çekilen filmlerin incelenmesi
Güzel, Ferrah (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022)Mardin, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde farklı dinlerin, farklı dillerin ve farklı etnik kökenlerin bir arada yaşadığı kültürel çeşitliliğin çok fazla olduğu grift yapılı şehirlerden biridir. Mardin şehrinin sahip olduğu ... -
Mardin’de Değiştirilen Yer Adları Üzerine Bir Tasnif Denemesi (A Classification Experiment on Place Names Modified in Mardin)
Erkınay Tamtamış, Hadra Kübra; (TYB AKADEMİ, 2019-01)Yer adları; bir bölgenin coğrafi, sosyal, kültürel, tarihî özelliklerini yansıtır. Yer adlarının tıpkı kişi adları ve diğer özel adlar gibi genellikle veriliş nedenleri ve hikâyeleri vardır. Su, bitki, hayvan, yer bilimleri ... -
İslâmî İlimler fakültelerinde Türk öğrencilerinin nahiv hatalarının tahlili -Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi örneği- (Analysis of nahiv errors of Turkish students in faculties of Islamic Sciences -Mardin Artuklu University example of Faculty of Islamic Sciences-)
Alluş, Ahmet El (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2020)Araştırmacı bu çalışmada Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin nahiv hatalarının analizini ortaya koymaya çalışmıştır. Bunu yaparken hazırlık sınıfından 4.sınıf kadar okuyan öğrencilerin sınav ...